Pages

SekolahFOREX.Net

Thursday, August 18, 2011

8 cara makan sehat sepanjang Ramadhan

Ada beberapa saran yang ingin saya sampaikan kepada anda, ada beberapa tip dalam memilih berbagai jenis makanan yang jarang ditemui pada bulan-bulan lain. Memang banyak pilihan yang mampu menggoda nafsu. Lebih-lebih lagi jika gaya penyajiannya terlihat sedap dan mampu mengundang selera anda, apalagi disaat sahur dan berbuka adalah waktu yang sangat menyenangkan, disamping kita berkumpul dengan keluarga sambil menikmati hidangan yang telah Bunda siapkan.

Cuma jika anda ingin tetap sehat sepanjang bulan puasa ini, pastikan memilih makanan yang sesuai. yaitu makanan seimbang yang dikatagorikan pada 5 Jenis berikut ini,

1. Roti dan biji bijian
2. Susu dan produk susu lain
3. Daging dan kekacang
4. Sayur dan buah-buahan
5. Lemak dan gula (diambil sedikit saja)

Dengan mengamalkan makan seimbang, berat badan anda pun dapat distabilkan. Malah, jika anda ingin menguruskan badan, bulan puasa inilah waktu yang paling tepat, Cuma anda perlu sedar, yang penting ialah kualitas makanan yang dimakan. Bukannya kuantiti.

Dengan mengambil makanan yang berkualitas, itu sudah mampu menampung keperluan tubuh anda. Walaupun anda hanya mengambilnya dalam kuantiti yang sedikit. :)

Berikut adalah 8 cara makan sehat sepanjang Ramadhan untuk anda;

1. Sewaktu berbuka, sebaiknya anda mengambil hidangan yang kurang berminyak dan kurang lemak.

2. Kurangi juga makanan yang pedas-pedas, gorengan atau berminyak. itu dapat menyebabkan pedih pada ulu hati, dan dapat menimbulkan masalah ketidak nyamanan pencernaan dan juga masalah berat badan.

3. Kunyah makanan yang dimakan secara perlahan-lahan supaya proses pencernaan anda lebih teratur.

4. Makanlah sekadarnya dan yang perlu saja. Bila berlebihan makan, itu bakal menperburuk sistem dipencernaan anda. Akibatnya, anda akan merasa letih dan begah selepas berbuka.

5. Satu lagi, hindari makan sambil minum air. karena nantinya perut anda akan terasa begah.

6. Selain itu, anda diharus sahur. Kan sunat itu.

7. Ambillah makanan yang lama dicerna dan mengenyangkan saat sahur. Iaitu makanan yang mengandung serat dan kompleks karbohidrat seperti roti, pisang, epal, anggur, kubis, kubis bunga, tomato dan brokoli.

8. Selain itu, anda perlu mengambil makanan yang mengandung sedikit gula. Yaitu yang dapat bertahan lebih kurang 3 sampai 4 jam dalam sistem pencernaan. Tujuannya supaya ia dapat mengembalikan kandungan glukosa dalam badan anda.

Akhirul kalam, semoga cara Tip makan disaat bulan Ramadhan di atas dapat membantu anda untuk menjadi Kuat dan sehat ketika berpuasa sepanjang bulan Ramadhan ini.

Selamat Menjalankan Ibadah Puasa. :)

Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment

Monggo Mas.
Live your Comment, hehehe.

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Disclosure

Komentar, saran atau pertanyaan dapat diajukan melalui kotak komentar blog atau email ke: finco_ponti@yahoo.com

Ini adalah Blog sahabat ku..
Jurus Cerdas Berkebun EMAS, strategi berinvestasi EMAS dengan cara yang tidak pernah Anda Fikirkan

Table of contents appropriate label.

Enter a long URL to make tiny: